always look on the pink side of life

Temat: po najmniejszej linii oporu
oglądamy materiał o Krystynie Bochenek, opowiadam dziecią jak to pisałam Dyktando, że ono straszliwie trudne jest i niektóre wyrazy były tak wymyślne, że ich nie rozumiałam, jak słuchałam dyktującego typu sławetne...
Źródło: maluchy.pl/forum/index.php?showtopic=71141



Temat: "Rozścież"
Mam mały problem. Na dyktandzie, jaki miała moja klasa, pojawiło się słówko "rozścież". (w taki sposób wyraz ten był napisany w książce języka polskiego, w pewnym "trudnym tekście", który był natchnieniem naszego nauczyciela do zrobienia dyktanda). Teraz o co mi chodzi... Ponoć nie ma takiej pisowni. Czy to prawda? Czy moglibyście zobaczyć w jakiś słownikach ("bo liczy się tylko papierowy"), czy taka...
Źródło: ortografia.fora.pl/a/a,168.html


Temat: Dyktanda, sprawdziany ort. w kl. 1-3
Witam mam takie pytanko czy dobrym pomysłem na zachęcenie uczniów do pisania wyrazów z trudnością ort. jest np. poproszenie dzieci o to, aby każde samodzielnie wymyśliło np. 3 zdania w których będzie minimum 2 trudności ort. (w każdym zdaniu), czy taka forma się sprawdzi? oczywiście stosując ją nie za często. A jeśli nie to proszę o jakieś propozycje sprawdzianów ort. które się...
Źródło: 45minut.pl/forum/viewtopic.php?t=2702


Temat: forum: reaktywacja
wsadź raczej swe indycze zagrypione ciałko do wrzątku, szybciej zatrzymasz tego wirusa. po co sie mrozić bez sensu, mrożenie nic nie daje. apropos ortografii: Redaktorzy "Głosu Pomorza" zainspirowani niedawnym sejmowym dyktandem, postanowili sprawdzić, jak z ortografią radzą sobie pomorscy parlamentarzyści. Zadanie było dziecinnie proste, należało odpowiedzieć przez telefon, jak pisze się : gżegżółka, jarzmo, chochoł, nie po kolei, obunóż. W dyktandzie wziął udział poseł Robert Strąk (LPR), który prawidłowo napisał jedynie ostatni z wymienionych wyrazów, a następnie zażądał od redakcji, by nie ujawniała wyników sprawdzianu. Dodał także, iż redakcja wybrała wyrazy trudne, których...
Źródło: nic-nac-project.de/~cieciu/phpBB/viewtopic.php?t=584


Temat: Konkurs ortograficzny
ściśle z nim związane. Jak będę miał czas i ochotę to pomyśle nad takim czymś. Najbliższą okazją wzięcia udziału w takim dyktandzie będzie wawski meeting
Źródło: dante.nazwa.pl/penspinning/board/viewtopic.php?t=7003


Temat: Ortografia
boku gdzieś słowniczek wyrazów trudnych , czy jak?
Źródło: forum.amorion.pl/viewtopic.php?t=876


Temat: Dyktando dla :)
To dyktando jest przeznaczone dla młodzieży czy dla osób dorosłych ? Wydaje mi się, że nie jest dla młodzieży, a większa część SPWC - w tym ja - to raczej osoby w wieku gimnazjalnym. Dyktando jest dosyć trudne. Myślę, że bezbłędnie bym go nie napisał. Mimo tego, że jestem tegorocznym mistrzem ortografii w Łowiczu (klasy I gimnazjum) to 4-5 błędów na pewno wkradłoby mi się w wyrazach takich, których nie znam np. trzebież, nieszpułki, hucuły, rosochaty. Jeśli znajdę to wrzucę Wam moje dyktando, które pisałem w marcu .
Źródło: spwc.pl/forum/viewtopic.php?t=4022


Temat: OrToGraFFia............. :D :D
w rzeczywistości, pełne sz cz i innych trudnych w słuchaniu liter) sa takie same czy inne. Mormalne dyktando i pisanie zasad tez miałam.
Źródło: agnieszka.com.pl/forum_php/viewtopic.php?t=2738


Temat: Dyktando 2003
Oglądaliście to ?? niektóre słowa to naprawde trudne a jakis informatyk nie miał żadnego błędu ja mialem 30 blędów A OTO TEKST TEGO DYKTANDA : Dyktando o ptasim radiu „Niby-ptasie superradio” Halo, halo, wczas [Halo! Halo! Wczas] rano orędzie ogół ptasząt śle z kniei, znad rzeki, spopod lasu do KRRiT. Żądamy zarządzenia bezwzględnego zakazu używania wobec P.T. ptaków następujących wyrazów: ty chłystku,...
Źródło: forum-muzyczne.net/index.php?showtopic=20429


Temat: Polski nie dla gąski
Witam i ja również. Miej serce i patrzaj w serce, jak mawiają... Otóż ja również kocham język polski. Bardzo mi się podobało dyktando, któe przed chwilą przedstawiłaś Solanko. Od dawna uważam, ... zaniku). Rzeczownik odmienia nam się przez przypadki. Warto podkreslić, iż my to robimy odruchowo, ale zgodnie z klasyfikacją, jest aż 15 odmian w trzech rodzajach rzeczownika plus odmiana przymiotnikowa (np. wyraz ... Niemiec, Anglik, czy ogólnie - obcokrajowiec, oni muszą sie uczyć tego na pamięć. To jest dopiero. A my narzekamy, że języki obce są trudne... Myślę, że zaczniemy także od zamieszczania różnych...
Źródło: chibimoon.fora.pl/a/a,1058.html


Temat: Rzeczy osobliwe, dziwne, ciekawe, zaskakujące...
... dużo książek, gazet, czasopism i tym podobnych? Takie czytanie utrwala podświadomie pisownię trudnych wyrazów i kiedy piszemy np. dyktando, nie musimy nad tym się zastanawiać, gdyż wtedy pisze się automatycznie.
Źródło: forumhobby.fora.pl/a/a,148.html


Temat: Forum - Wasze propozycje zmian
... z rzeczownikami, pisownia wielką i małą literą). Natomiast w ćwiczeniach i dyktandach, gdzie liczba i stopień zagęszczenia trudnych wyrazów są większe, ocenia się jeszcze łagodniej. Za dyktando można też postawić ocenę...
Źródło: acmilan.pl/forum/viewtopic.php?t=1343


Temat: Problem z dzieckiem.
na monitorze komputera. Syn czyta je, zapamiętuje (pomaga zamykanie oczu i wyobrażanie sobie wyrazu, jest wzrokowcem), potem pisze dyktando, dopóki się tych słów nie nauczy (zwykle trwa to około pół godziny). Gdy się ich nauczy może "odblokować" monitor, czyli zdjąć wyrazy i przekleić nad łóżko (dla pamięci ) . Wtedy może trochę pograć. Metoda nie męczy, nawet bawi (przynajmniej moje dziecko). Mój...
Źródło: 45minut.pl/forum/viewtopic.php?t=1597


Temat: Dyktando 2009
Dzisiaj, jak co roku, w Górnośląskim Centrum Kultury w Katowicach osoby z całej Polski mogły zmierzyć się z dyktandem ortograficznym. Cytując www.dyktando.info.pl Celem Dyktanda jest: a) propagowanie zasad poprawnej polszczyzny wśród mieszkańców Rzeczypospolitej Polski, b) sprawdzenie umiejętności pamięciowego pisania ze słuchu, c) sprawdzenie znajomości zasad ortograficznych wykorzystywanych w tekście pisanym. A tu macie tekst dyktanda... - Hej, hop, panie lelum polelum, rusz ... i strój, zastosuj feng shui, a poprawisz image swój! Nie rozumiem tylko założenia organizatorów. Ja rozumiem, że język polski jest dość trudny i skomplikowany, jednakże czemu mamy narodowy zwyczaj wracania do historii? Po co używać archaizmów, które wyszły z powszechnego użytku kilka(naście) dekad temu? Pomijając już fakt, że wszystkie trudne wyrazy są słowami zapożyczonymi ze słowników innych krajów albo właśnie archaizmami. Rzekomo...
Źródło: forumbrzeg.pl/ppadd/viewtopic.php?t=19179


Temat: polska ortografia - błedy popelniane rzadko lub czesto
Kochane moje przeczytajcie poniżej jak jest różnica pomiędzy dyslektykiem a dysortografem :) Dysleksja oznacza trudności w prawidłowym opanowaniu umiejętności czytania lub pisania lub obu tych czynności łącznie. W zaburzeniach funkcji analizatora słuchowego, dyslektyk ma trudności w przeprowadzeniu analizy i syntezy głosek, tj. w rozróżnianiu dźwięków pokrewnych (b-p, t-d...), uchwyceniu następstwa głosek, co prowadzi niejednokrotnie do przestawiania, opuszczania, dodawania liter i sylab. Błędy popełniane przez dyslektyków dotkniętymi tymi zaburzeniami - to błędy fonetyczne,polegające na fonetycznej deformacji słów zarówno w czytaniu jak i w pisaniu, zwłaszcza pod dyktando. Symptomatyczną cechą osby dyslektycznej jest nieumiejętność całościowego ... wzdłuż. Dysortografia oznacza popełnianie licznych błędów w pisaniu. W przypadku nieprawidłowości analizatora wzrokowego w obrębie jego części korowej występuje wadliwe spostrzeganie powodujące trudności w dokładnym i poprawnym przeprowadzeniu analizy i syntezy ... 14 odczytują jako 41 itp.), opuszczają litery, całe wyrazy, a nawet wersy tekstu. Uczeń z dysortografią ma słabą podzielność uwagi, jeśli chodzi o pisanie. Głównym wyznacznikiem dysortografi jest nieumiejętność zastosowania w...
Źródło: szforum.pl/viewtopic.php?t=306


Temat: Liga Typera - Typ Dnia 04.10.2008
... i rozpędza się jeszcze bardziej . A dzisiejsze spotkanie będzie grane pod dyktando Czerwonych Diabłów i odrobią oni kolejne jakże cenne punkty do czołówki. A kurs jest nad wyraz zachęcający ,...
Źródło: obstawianie.com/viewtopic.php?t=16477


Temat: Robicie orty? he he ja tez.Wiec...
Jezyk polski jest podobno jednym z najtrudniejszych. Rowniez dla polakow. Na ogolnopolskie dyktanda zjezdza sie mnostwo ludzi ktorzy na ortografii sie znaja i oni tez robia bledy a co dopiero zwykly smiertelnik.Wiec gdyby tak WYWALIC WSZYSTKIE RZ, Ó, CH...Co wy na to? To znacznie uproscilo by nasz i tak skomplikowany jezyk. To bylo by trudne,lobby jezykoznawcow nie moze sobie pozwolic na utrate ... od najmlodszych. Po prostu przestac wymagac znajomosci pisowni wyrazow z rz, ó i ch.Wszystkie nowe podreczniki pisac juz "po nowemu", zaznaczajac ze kiedys uzywalo sie tez innej pisowni,aby dzieci wychowane na...
Źródło: linuxpl.com/~ebooki/viewtopic.php?t=4219


Temat: dlaczego tak dużo ludzi robi błędy ortograficzne?
TK] * trudności w przepisywaniu [ tak] * trudności w pisaniu ze słuchu [ w zasadzie jakby nie błedy to okej] * mylenie liter b-p, d-b, d-g, u-n, m-w, n-w (inwersja statyczna) s-z, dz-c, sz-s, o-a, ł-l, ę-e [ jasne] * trudności w pisaniu wyrazów ze zmiękczeniami, dwuznakami, głoskami tracącymi dźwięczność [czasami] * nieróżnicowanie ę-en-e, ą-om [ zdarza sie najczesciej ] * opuszczanie drobnych elementów liter, gubienie liter, opuszczanie końcówek i cząstek wyrazów [coraz zadziej ] * opuszczanie litery y [nie] * przestawianie liter w wyrazach (inwersja dynamiczna) [tak] * przestawianie szyku dyktowanych wyrazów [malo kiedy] * błędy ortograficzne wynikające ze słabszej pamięci wzrokowej [nie , jak jakies słowo mi utkwi w pamieci to raczej nie popelniam w nim bledów] * zniekształcanie graficznej strony pisma [juz nie] * wolne tempo pisania [jak chce zeby osoby 3cie mogly to czytac to raczej tak] * niewłaściwe stosowanie małych i wielkich liter, [nie] * trudności w różnicowaniu wyrazów ... wszelkie samodzielne prace pisemne ( dyktanda , wypracowania , streszczenia .itd duzo tego bylo) w sredniej ... tu juz lepiej .. nie brano pod uwage moich bledów ort. .. hamm ale...
Źródło: shamo.gry-online.pl/agora/index.php?showtopic=7603


Temat: [Zamknięty]Syndrom Aspergera czy ktoś to ma?
... ona meczaca ( no przynajmniej ja tak mam, nie wiem jak inni. W "Lalce" Prusa dotrwalem do 6 rozdzialu i wymieklem, ale np taka "Zbrodnie i kare" cala przeczytalem. Wyrazy niezrozumiale...
Źródło: forum.pclab.pl/index.php?showtopic=430735


Temat: Pozdrowienia dla dyslektyków+edit: pomysły Ministra Edukacji
Na wstepie: KOD  Dysleksja rozwojowa oznacza specyficzne trudności w nauce czytania i/lub pisania. Trudności te są uwarunkowane konstytucjonalnie i występują mimo stosowania odpowiednich metod nauczania u dzieci o prawidłowym rozwoju intelektualnym, bez deficytów sensorycznych (wad wzroku i słuchu) i wychowywanych w sprzyjających warunkach społeczno-kulturowych. Dysleksja nie zaburza zdolności rozumowania, rozwiązywania problemów, tworzenia pojęć i krytycznego myślenia. Dysleksja odnosi się do trudności w czytaniu, dysgrafia – do tych trudności w pisaniu, które dotyczą poziomu graficznego pisma, dysortografia – do trudności w opanowaniu poprawnej pisowni.  KOD jestem dyslektykiem i dysgrafem ale popieram pomysl pana romana ... codziennie robila mi dyktanda i kazdy wyraz z bledem przepisywalem przez pol strony zeby sie nauczyc jak dobrze pisac wiec pozdrawiam dyslektykow (tych prawdziwych) ktorzy chca sie nauczyc poprawnie pisac :wink: jestem dyslektykiem i dysgrafem ale popieram pomysl pana romana giertycha gdy okazalo sie ze mam dyslekcje moja mama codziennie robila mi dyktanda i kazdy wyraz z bledem przepisywalem przez pol strony ... co nie powinno miec prawa istnienia ! KOD CZĘSTOŚĆ  WYSTĘPOWANIA     W literaturze europejskiej podaje się, że dzieci te stanowią 10-15% uczniów, w tym 4% to przypadki bardzo nasilonych trudności...
Źródło: computerworld.fora.pl/a/a,2323.html


Temat: Jestem rodzicem dziecka z dysleksją
krok= k+r+o+k), czego konsekwenkcja jest opuszczanie lub dodawanie sylab w zapisywanych sylabach w zapisywanych wyrazach; z tego powodu dziecko moze nie rozpoznawać rymujących się słów( które słowa się rymuja: rok- rak- sok) ani ich wymyśleć( podaj rym do słowa "kotek"); przekręca wyrazy podczas pisania; opuszcza wyrazy podczas dyktanda, ma trudnosci z przypomnieniem sobie własciwego słowa przy samodzielnym czytani oraz pisaniu. 2.Zaburzenia funkcji wzrokowych( uwagi i spostrzegania wzrokowego, pamięci wzrokowej) powodują: w klasie "0" i I trudności z zapamiętywaniem liter i ich odróżnianiem, stąd mylenie liter podobnych pod względem kształtu( t=l=ł, m=n), z pamietaniem kształtu rzadziej występujących liter( F,H,Ł); Trudności w nauce czytania elementarnego (tzw. dekodowania), ponieważ nieprawidłowe rozpoznawanie liter uniemożliwia sprawne literowanie (określane też głoskowaniem), czyli odnoszenie do spostrzeganych liter przypisanych im głosek, co na późniejszym etapie wydłuża proces dokonywania syntezy i odczytywania wyrazu, np. podczas odczytywania wyrazu ''kot''' odbywa się najpierw literowanie potem wtórna synteza k+o+t= "kot"; trudnosci z utrwaleniem poprawnej pisowni wyrazów zawiearjących ... ruchowych, które pozwalaja na zapiywanie w sposób automatyczny poprawnej formy wyrazów tj. "który", "król", "rzeka", "herbata". 4. zakłócenia lateralizacji, także tj. oburęczność, zamiast oczekiwanej prawo lub lewo ręczności dziecka powyżej 7 lat, dwuoczności( brak dominacji jednego oka) tzw. skrzyżowana lateralizacja, np. praworecznośc i leworęczność, nie muszą powodować trudności, lecz obserwuję się, że często występują u dzieci w powiązaniu z innymi zaburzeniami. 5. ... p=b=d=g; piszą litery lustrzanie rozpoczynając naukę w klasie pierwszej, zapisuja wyrazy, a nawet całe działania matematyczne od strony prawej do lewej. Wiedza na teamat przyczyn i mechanizmów dyslekscji pozwala zrozumieć wiele paradoksów, króre jej towarzyszą a przede wszystkim wcześniej dostrzega objawy i dzieki temu wcześniej zdiagnozować specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu. .....................cdn. Pulsarko dziękuje dnia Pon 15:15, 28 Kwi 2008, w...
Źródło: ddawolanieopomoc.fora.pl/a/a,268.html


Temat: Kolokwium u Szabały..;p
1.CHARAKTERYSTYKA PERCEPCJI WZROKOWEJ DZIECI SŁABOWIDZĄCYCH: A.PERCEPCJA PRZEDMIOTÓW -mylna interpretacja, błędy w rozpoznawaniu przedmiotów -pomijanie cech mniej istotnych i drugorzednych lub akcentowanie mało istotnych cech(zwłaszcza w przedmiotach nieznanych) -trudnosci w dostrzeganiu kształtów nieregularnych i nietypowych -trudności w dostrzeganiu szczegółów i niewielkich różnic -fragmentaryczność-ujmowanie nie całości przedmiotu ale tylko pewnych jego czesci -spostrzezenia pozbawione niektórych elementów barwnych(monochromatyzm,dichromatyzm) -nie ujmowanie proporcji i relacji między całością ... B.PERCEPCJA PRZESTRZENI -bardziej ogólna i powierzchniowa, bardziej ograniczona, nie ujmujaca wszytskich elementow -trudności w ujmowaniu podstawowych cech przestrzennych(długi, krótki, wysoki, niski, wąski, szeroki...) -mniej dokładna i fragmentaryczna(pomijanie przedmiotów i zjawisk małych, nie znajdujacych sie na pierwszym planie) -problem z roznicowanie pola widzenia na przedmiot i tło -niewyrazny, zamazany obraz przedmiotu oddalonego -trudności w spostrzeganiu perspektywy i horyzontu -trudnosci w spostzreganiu relacji miedzy przedmiotami i zjawiskami -trudności z okreslaniem stosunku położenia i kierunku(tu, tam, dalej, bliżej...) -nie spostrzeganie lub fragmentaryczne spostrzeganie zjawisk dynamicznych, znajdujących sie w ruchu i ulegajacych zmianie 10.PRZYCZYNY NIECHETNEGO STOSOWANIA POMOCY ... -cw koordynacji wzrokowo-ruchowej -cw przygotowujace do nauki czytania i pisania systemem brajla 18. SPOSOBY MODYFIKACJI DYKTANDA -mozliwosc korzystania z ortogramow -dyktando ze wspolnym wyjasnieniem pisowni niektorych wyrazow w celu ich utrwalenia -mozliwosc zastapienia wyrazu dyktowanego innym wyrazem pod warunkiem, ze nie zmieni on sensu zdania -poprzedenie dyktanda wspolnym wybieraniem wyrazow do niego
Źródło: pedagodzyspecjalni.fora.pl/a/a,524.html


Temat: Grupa druga - zagadnienia do egzaminu
z małego zasobu słownictwa uczniów, to jednak można ją integrować w naturalny sposób z elementami wiedzy językoznawczej opanowanej już przez uczniów. Np: Opanowanie pisowni wyrazów ze spółgłoskami miękkimi: siano, ćma, zima, ... w której formy ortograficzne są ustalone dla każdego słowa osobno. Z analizy wymienionych wyżej funkcji wynika, że nauka ortografii jest uzależniona od wiedzy z dziedziny języka polskiego. Nawet w pisaniu wyrazów ... ukazać dzieciom związek między formą gramatyczną w wyrazie, a odpowiadającymi jej bodźcami w rzeczywistości pozajęzykowej np: staną, stanął. Drugi stopień wiąże się z pierwszym, ale polega na odwróceniu, przekształceniu wyrazów tak, aby zmieniły swoje znaczenie funkcjonalne np: szli, szły i zastosować ten nowy wyraz w zadaniu. W trzecim wiążą się formy językowe z terminologią gramatyczną, jest to już forma abstrakcji np rzeczowniki ... utrwala się w sposób trwały w naszych strukturach umysłowych. Podstawą tworzenia nawyków są wiadomości. Jednak najpierw trzeba: • Zrozumieć regułę ortograficzną lub zapamiętać wyrazy i pokaz wzoru zapisu, • Przeprowadzić szereg prób zapisu ... nad poprawna pisownią danego wyrazu, ale jednak napisze go poprawnie, to znaczy, że ta funkcja nie została jeszcze zautomatyzowana. Wbrew pozorom największą trudność sprawia dzieciom określenie...co jest trudne, czyli „wyłapywanie” ortogramów. Ważne jest, aby zanim uczeń zacznie pisać, umiał określić co jest dla niego trudne i ustalił z pomocą nauczyciela lub później już sam – jak ma pisać. Piszący zawsze wychodzi od słyszanego słowa. Aby ułatwić to zadanie stosuje się ćwiczenia. Z grupy samych ortogramów uczniowie wynajdują wyrazy z podobnymi trudnościami i tworzą z nich zbiory: - podwórze, róża, przepiórka, stróż, nóż, żaglówka. - mój, rój, królik, skóra, wiór, który. Można też z góry narzucić, na ile zbiorów należy podzielić dane wyrazy. Zmusza to do analizy całej grupy wyrazów (całościowo) pod względem podobieństw i różnic ortograficznych. Stosujemy również dobrze nam znane dyktanda oraz przepisywania twórcze np: przepisz i dopisz opuszczone części wyrazów, zmień liczbę pojedynczą na mnogą. Ciekawym ćwiczeniem są nieme dyktanda. Nauczyciel pokazuje przedmiot ... koncentracji lub niewłaściwego kierowania uwagi dzieci. Trudności przysparza również brak elementarnych wiadomości ortograficznych. Dlatego my nauczyciele musimy być czujni, stale kontrolować i motywować uczniów do zgłębiania tajemnic języka polskiego i ortografii....
Źródło: forumppiw.fora.pl/a/a,492.html




Szablon by Sliffka (© always look on the pink side of life)